Filmes alapképzés

A tanfolyam a mozgókép készítés alapjaihoz szükséges ismeretanyagot tartalmazza
(operatőri feladatok, rendezői alapismeretek, vágás, szerkesztői ismeretek, forgatókönyv írás, művészettörténeti áttekintés, fényképészeti alapok, vállalkozási alapismeretek, műfaj elmélet). Képzésünket egyaránt ajánljuk a szakmával most ismerkedőknek, valamint tapasztalattal már rendelkező, de ismereteiket bővíteni vágyóknak. A hallgatók a 124 órás tanfolyam befejeztével a sikeres vizsgát követően oklevelet vehetnek át. Elméleti és gyakorlati tematikánkat nagy tapasztalattal rendelkező szakemberek oktatják, ezzel is biztosítva az állandóan fejlődő piaci igényekhez szükséges magas színvonalat.

Jelentkezési határidő:

2017. október 5. (csütörtök)

Felvételi elbeszélgetés:

2017. október 12. (csütörtök)

A tanfolyam 2 szemeszterből áll

Elmélet: 84 óra

Gyakorlat: 40 óra

Tanfolyam kezdete:

2017. október 18. (szerda)

Tanfolyam költsége:

195 000 Ft/szemeszter

Szemeszterenként 62 óra

Teljes óraszám: 124 óra

Tanárok

Kálmán István

Operatőr / vágó

21 éves tapasztalattal rendelkezik mint operatőr és vágó. 1997 óta az Objektív Stúdió kft. vezetője. Az opertatőriskola.hu alapítója.

"Művészek vannak, csak nehéz rájuk találni. A művészet tehetetlen, ha az, akinek alkot, vak …Én az élvezni vágyók szemét akarom kinyitni.
/ Pierre Auguste Renoir /"

Tímár Péter

Rendező / vágó

A szakmai tudás alapvetően fontos, de nem elegendő egy jó filmhez. Az a rendező alázatán múlik, hogy mennyire tudja elfogadni a mesterségbeli szabályokat és a szakrális azonosulást a választott témával.

Kolozsi László

Forgatókönyvíró

Tiz évig dolgozott jogászként, majd pályát módositott, filmkritikusként, újságiróként dolgozott. Jelenleg filmiró (számos magyar filmes dramaturgja), iró. Egyetemi oktató. Többek közt a MOME animáció szaktanára.

Kalmár Judit

Közgazdász, újságíró

Rádiós-televíziós szerkesztő-riporter. Televíziós szerkesztőként a Tv2 Jó Estét Magyarország című hír-háttér műsorának munkatársa volt, később az Atv-ben külpolitikai szerkesztő, és a Magyar Televízió Prizma című műsorának szerkesztő-riportere.

Filmes alapképzés tematikája

Operatőr Ismeretek

Előadó: Kálmán István

  • Kép világa
  • Niche szerepe
  • Művészettörténeti áttekintés
  • Plánok
  • Fizikai kameramozgások
  • Kamera mozgató eszközök
  • Gyakorlati oktatás (kameramozgások)
  • Video technika
  • NTSC, PAL rendszer
  • Konverziók (444,422)
  • CCD, CMOS
  • Téma feldolgozása
  • Beállítás
  • Képsor
  • Film tér és idő
  • Tartalmi kameramozgások felvétel közben
  • Operatőr mester technikák
  • Expozíció
  • Kontraszt átfogás
  • Optika közelpont távolsága
  • Optikák gyújtótávolsága
  • Makró felvételek készítése
  • Világítás
  • Lámpatípusok
  • Színhőmérséklet
  • Megvilágítás kontrasztjának aránya
  • Színező és színhőmérséklet módosító fóliák alkalmazása
  • Világítás mint művészi kifejező eszköz
  • Világítási gyakorlat
  • Történet feldolgozása
  • Utómunka szerepe
  • Technikai forgatókönyv írása
  • Utómunka gyakorlat
  • Képalkotás alapszabályai
  • Optikai tengely
  • Nézési irány
  • Harmadolás szabálya
  • Aranymetszés
  • Mélységélesség
  • Perspektíva korrekció
  • Optikai szűrők
  • Felvételkészítés speciális helyen (víz alatt, gyors mozgások rögzítése stb.)
  • Filmtörténet
  • Hangtechnika
  • Mikrofonok típusai
  • Mikrofonok karakterisztikái
  • Vezérhang rögzítés
  • Hasznos hang rögzítés
  • Vágás elmélete

Szerkesztői Ismeretek

Előadó: Kalmár Judit

Bevezetés

  • Mi fán terem? Ki is az a szerkesztő?
  • A szerkesztő szerepe a filmkészítés folyamatában
  • Hol kezdődik, hol végződik a szerepe?
  • Milyen készségekkel rendelkezik a jó szerkesztő?

A szerkesztő szerepe a filmkészítés folyamatában

  • Téma kiválasztás, kutatás, előkészítés
  • Forgatás – előkészítés, kézben tartás, részvétel
  • Nyersanyag feldolgozás – mi lesz belőle? - Scriptelés
  • Előkészítés a vágásra, a szerkesztő szerepe a vágás folyamatában, vágás

Témaválasztás, kutatás, előkészítés

  • Miről szól a történet, mi az üzenet?
  • Célcsoport – kinek készül a film/műsor?
  • A feldolgozás módja, a szereplők körének meghatározása
  • Vezérfonal
  • Előkészületek, a megfelelő információ gyűjtése a megfelelő helyről

Forgatás

  • Előkészületek a forgatásra
  • Forgatókönyv
  • Stáb
  • Helyszín
  • Riporteri feladatok

Interjúkészítés

  • Kik a szereplők?
  • Interjúalanyok felkészítése
  • Felkészülés az interjúra
  • Témák, kérdések meghatározása
  • Helyszín, feltételek biztosítása

Anyag rendezése

  • Nyersanyag áttekintése
  • Scriptelés
  • Kép, szöveg, hang, zene egysége
  • Egyéb segítség – filmbejátszás, grafika, grafikonok

Szövegírás

  • Narráció
  • Képre írás
  • Feliratok
  • Eleje, vége címek

Előkészítés a vágásra

  • Time-code-ok
  • Zene kiválasztása
  • Együttműködés a vágóval
  • Utolsó simítások
  • Elkészült anyag ellenőrzése

Etikai kérdések

  • A szerkesztő felelőssége
  • A manipulálás lehetősége, és annak elkerülése
  • A kiegyensúlyozott tájékoztatás alapelve
  • A hitelesség kérdése
  • Együttműködés a munkatársakkal

Filmdramaturgiai Ismeretek

Előadó: Kolozsi László

  • A forgatókönyv struktúrája
  • A film szerkezeti elemei
  • Az inciting incident és a plot pointok
  • A midpoint szerepe a film dinamikájában
  • A három felvonás
  • Arisztotelész Poétikája (Robert McKee elmélete)
  • A film dinamikája
  • A nyolc szekvencia (Frank Daniel)
  • A big bang, a twist és a show-down
  • Roller coasterek egyes filmes műfajokban
  • A karakterológia, a point of view
  • A dialógírás technikái
  • A klasszikus filmdialóg struktúrája és elemei a Mindent Éváról című filmben
  • A filmírás a gyakorlatban, a filmforgatókönyvíró szoftverek és a forgatókönyv külalakja

Filmes alapképzésre jelentkezés